Martin Suchan – BloQ Random #WPdev stuff

23Feb/112

Jak jsem si koupil originalni hru…

...aneb s poctivostí nejdřív pojdeš.

V lednu jsem si na Czech Computeru koupil originální hru Settlers 7, ale nakonec jsem si jí ani jednou nemohl zahrát a musel jsem jí vrátit. Jak to? Jednoduše, aktivační klíč v balení hry byl neplatný a ani výrobce hry, ani distributor to nedokázal nijak vyřešit. Jako uživatel jsem na podpoře a dopisováním strávil několik dnů a výsledek byl jen ten, že mi byly vráceny peníze. Kdybych si tu samou hru stáhnul třeba z Pirátské zátoky, mohl bych hrát tak do dvou hodin.

Jak to všechno probíhalo?

  1. 20. ledna 2011 jsem na "Aukci" na internetovém obchodě Czech Computer vyhrál hru Settlers 7. Aukce zde znamená dražba vybraných originálních, nepoužitých produktů tohoto obchodu. Aukci jsem vyhrál, druhý den mi přišlo potvrzení objednávky, vybral jsem si doručení na pražskou adresu na dobírku a bylo to.
  2. Pár dnů poté my volal člověk z DPD, že mnou zadaná adresa je údajně neplatná a kam že mi to teda má doručit. Ona adresa byla naprosto v pořádku, ale zřejmě firma DPD neuspěla u vchodu, který je zamčený a není zde žádný zvonek. Napsal jsem jim tedy, ať mi to hodí do práce druhý den. Tak se také stalo, druhý den mi byla hra doručena.
  3. Asi dva dny potom zkouším hru instalovat u sebe na notebooku, klasická instalace, potom stažení aktuálního patche (asi 1GB dat, uff), a poté spuštění programu a aktivace. Zadám kód nalepený na manuálu a ejhle, zadaný klíč je už použitý. Tak čtu manuál a zkouším Google, co mi na to řekne, veškeré rady pokrývají jen problém, kdy uživatel instaluje hru podruhé a nepamatuje si heslo ke svému účtu, kde si hru dříve aktivoval.
  4. Píšu na podporu Ubisoftu, popisuji problém a čekám na odpověď, druhý den mi přijde odpověď, ať jim pošlu fotografii manuálu s oním klíčem a také kopii faktury. Fotím tedy manuál a fakturu, nahraji fotky na svůj FTP server a do podpory připisuji odkazy na fotky. Odpověď zněla: soubory je třeba přiložit a ne jen nalinkovat - tak je tedy přiložím. 
  5. Je mi řečeno na podpoře Ubisoftu, že můj klíč byl již použit k aktivaci 25.12.2010, kdežto já si hru koupil až 21.01.2011. Tak jim opět píši dotaz, kdo si to aktivoval a kde, v ČR, nebo někdo úplně jinde? Napíšou mi, že tyto údaje nemohou poskytnout a jen říkají, že hra byla aktivovaná jiným subjektem a neměla být dále určena k prodeji, haha 🙂
  6. Začínám si dopisovat s podporou Czech Computeru, píši jim to samé, odpovídá mi jistá pracovnice s tím, že předala dopis distributorovi hry pro ČR, čekám pár dnů, urguji dotaz a je mi odpovídáno, že čekají na vyjádření, jak se mi mohla dostat do ruky kopie s neplatným klíčem.
  7. Mezitím se snažím vydolovat nějaké informace z Ubisoftu - ptám se, zda mohou zablokovat onen klíč u uživatele, který jej použil k aktivaci, a oni že ne, že to nedovolují jejich předpisy. Ptal jsem se jich i na další možnosti z jejich strany, ale odpověď byla veskrze vždy stejná - vyřešte si to s vaším prodejcem.
  8. Prodejce mi 7. února odpověděl, že distributor nový klíč poskytnout nemůže a ať jim pošlu hru na jejich adresu, budou mi vráceny peníze. Tak jsem naposledy napsal jak Ubisoftu, tak Czech Computeru, že mě teda nepotěšili, hru jsem zabalil a poslal zpátky. Po pár dnech mi peníze (naštěstí) přišly zpět na účet.

Výsledek? Poctivý uživatel investuje své peníze a čas, a ani si nezahraje, pirát má funkční hru doma "zdarma" za dvě hodinky i na průměrném ADSL. A co vy, máte podobné zkušenosti s nákupem originálních krabicových her?